Kolon och semikolon
Två svenska skiljetecken som jag ständigt tvekar inför är kolon och semikolon. De ser lika ut, de står båda inne i en mening, och de ersätter båda ett ord – så det här är min referens för vilken av dem ska användas när. (Tankstrecket får ett eget inlägg.) Det är min egen sammanfattning av reglerna så som de beskrivs i Siv Strömquists Skiljeteckensboken.
